Steeds meer mensen beginnen in te zien dat het niet goed gaat met het milieu. Decennialang heeft het gros der mensen zich hoofdzakelijk beziggehouden met consumeren. Onnodig te zeggen dat dit kwistige koopgedrag onze natuurlijke omgeving op een negatieve manier heeft beïnvloed. Om ervoor te zorgen dat we in een gezond milieu kunnen blijven leven worden er nu maatregelen genomen. Ook het bedrijfsleven ontkomt niet aan deze door de overheid voorgeschreven reglementen, hoewel tal van bedrijven tegenwoordig ook eigen initiatieven nemen. Een milieuvriendelijke bedrijfsvoering is niet enkel goed voor het milieu, het is ook goed voor je imago. Cliënten kiezen in toenemende mate voor bedrijven die aandacht besteden aan het milieu.
Wat je als bedrijf kunt doen om een bijdrage te leveren aan een beter milieu
Om inzicht te krijgen in hoeverre je bedrijf milieuvriendelijk is, kun je eerst de huidige stand van zaken onderzoeken. Voor het fabriceren van producten zijn grondstoffen nodig. Als bedrijf zou je dan voor duurzame grondstoffen kunnen kiezen in plaats van bijvoorbeeld plastic. Er zijn echter ook minder voor de hand liggende keuzes die je kunt maken om je steentje bij te dragen aan een gezond milieu.
Bij het aannemen van personeel kun je bijvoorbeeld rekening houden met het woon- werkverkeer. Als leidinggevende zou je het goede voorbeeld kunnen geven door zo vaak mogelijk op de fiets naar je werk te komen. Het lanceren van een fietsplan waaraan ook een financieel voordeel voor je werknemers vastzit wanneer ze op de fiets naar het werk komen, sorteert gegarandeerd effect. Indien je over bedrijfswagens beschikt kun je het best kiezen voor elektrische auto’s opdat je bedrijf niet bijdraagt aan de uitstoot van gassen.
Kies ook zorgvuldig de samenwerkingsverbanden met andere bedrijven. Heb je bijvoorbeeld een CRM-systeem nodig dan is het raadzaam om het bedrijf Lime technologies in te schakelen. Dit bedrijf heeft duurzaamheid namelijk hoog in het vaandel staan. Bedenk dat de samenwerking met bedrijven die actief meewerken aan een beter milieu grote voordelen heeft voor de uitstraling van jouw bedrijf. Bovendien is de kans groot dat je op dit gebied veel van elkaar kunt leren zodat de reikwijdte van bepaalde normen, technieken en maatregelen zo groot mogelijk wordt.
Laat je werknemers eigen koffiebekers meenemen in plaats van dat je wegwerpbekers bij een koffieautomaat neerzet. Het is ongelooflijk hoeveel afval dit per week scheelt. Tevens kun je je werknemers voorstellen om hun eigen lunch mee te nemen. Door hen een broodtrommel cadeau te doen, kun je een tendens inzetten die het gebruik van boterhamzakjes minimaliseert. Indien jouw bedrijf over een kantine beschikt, is er veel milieuwinst te behalen. Denk aan afwasbare borden, bakjes en bestek. Kies je vanwege praktische redenen toch voor wegwerpmateriaal, koop dan in ieder geval producten van milieuvriendelijke grondstoffen of artikelen die recyclebaar zijn. Ook kun je invloed uitoefenen op het eetgedrag van je werknemers door veel gezonde producten aan te bieden en zo weinig mogelijk (of geen) vlees in de kantine te verkopen.
Naast alle concrete maatregelen is het verstandig om regelmatig informatie aan je werknemers te verstrekken over de redenen waarom iets gedaan of gestimuleerd wordt. Hiermee zul je een groter draagvlak onder je personeel creëren en met een beetje geluk hun algehele leefstijl beïnvloeden.